Na czym polega teleporada medyczna?

na czym polega teleporada medyczna

W związku z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 (koronawirus), NFZ zachęca pacjentów do korzystania z teleporad medycznych. Jako pacjenci musimy pamiętać, że lekarz może nas zdiagnozować nie tylko osobiście, ale przy użyciu systemu teleinformatycznego lub systemu łączności. Przy obecnym ryzyku zakażenia warto o tym pamiętać i dowiedzieć się na czym polega teleporada medyczna.

W dzisiejszym artykule wyjaśnię Wam:

  1. co to jest telemedycyna?
  2. na czym polega teleporada medyczna?
  3. co jest potrzebne lekarzowi do udzielenia porady przez telefon?
  4. jakie są korzyści teleporady medycznej?
  5. jakie wprowadzono rozwiązania w związku z koronawirusem (COVID-19)?

Orzekanie o stanie zdrowia

Co do zasady lekarze orzekają o stanie zdrowia pacjenta po wcześniejszym osobistym zbadaniu go, jednak prawo przewiduje także inne rozwiązania.

Teleporada medyczna nie jest wcale żadną nowością, ponieważ jest zapisana w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Dokładnie w art. 42 ust. 1.

Według art. 42 ust. 1:

Lekarz orzeka o stanie zdrowia określonej osoby po uprzednim, osobistym jej zbadaniu lub zbadaniu jej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, a także po analizie dostępnej dokumentacji medycznej tej osoby.

Jeszcze do niedawna lekarz musiał osobiście zbadać pacjenta, aby orzekać o jego stanie zdrowia, ale od 12 grudnia 2015 r. uległo to zmianie i można wprowadzono teleporadę medyczną.

Ostatnio pisałem również o pracy zdalnej (home office), która dla wielu jest nowością, ale sporo korporacji stosuję tę formę pracy na co dzień.

Co to jest telemedycyna?

Telemedycyna jest formą świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej, które łączą elementy telekomunikacji, informatyki i medycyny.

Telemedycyna umożliwia lekarzom przeprowadzenie diagnozy na odległość, w niektórych przypadkach ułatwia i przyspiesza pracę. Ma spore zastosowanie w chirurgii, ponieważ daje możliwość przeprowadzenia operacji na odległość. Bardzo ważne są w tym przypadku rozwiązania nowych technologii, które niewątpliwie miały wpływ na rozwój telemedycyny.

Na czym polega teleporada medyczna?

Jak już wspomniałem lekarz od 12 grudnia 2015 r. ma możliwość udzielenia teleporady medycznej. Na czym polega teleporada medyczna?

Badania przeprowadzane są za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Lekarz ma możliwość zapoznania się z np. elektroniczną dokumentacją medyczną (ale może to być także tradycyjna – papierowa), a następnie wydaje opinię na temat zdrowia badanej osoby.

Teleporady medyczne dotyczą świadczeń zdrowotnych, które są wymienione w załącznikach 1a i 1c do obowiązującego zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna.

Należy również podkreślić, że z wizyty na odległość mają prawo skorzystać pacjenci, którzy kontynuują opiekę w danej poradni specjalistycznej, według ustalonego planu leczenia oraz stanu klinicznego.

Można również skontaktować się z lekarzem rodzinnym, ale tylko w określonych placówkach.

Jak ustalić tożsamość pacjenta?

Często słyszy się, że lekarze lub szpitale nie chcą udzielić informacji na temat pacjenta przez telefon. Od czasu obowiązywania RODO już w ogóle powstało na ten temat mnóstwo legend i opowieści.

RODO nie przeszkadza w udzieleniu teleporady, a także informacji o pacjencie. Trzeba tylko prawidłowo zidentyfikować pacjenta i jego tożsamość. Lekarz musi zadać takie pytania, na które będzie umiał odpowiedzieć tylko określona osoba.

W dokumentacji medycznej powinny znajdować się takie informacje, które są znane tylko pacjentowi i lekarzowi. Na bazie tych informacji lekarz musi zidentyfikować kontaktującą się osobę.

Korzyści z teleporady medycznej

Bez wątpienia teleporada medyczna ma wiele zalet. Jedną z nich jest szybkość – pacjent nie musi wychodzić z domu i przychodzić do lekarza. Wystarczy, że zadzwoni i w taki sposób będzie porozumiewał się z lekarzem.

W przypadku diagnozowania COVID-19 (koronawirusa) jest to bardzo korzystne, ponieważ rozprzestrzenianie się tego wirus może być niebezpieczne dla wielu osób (szczególnie starszych). Osoba, która podejrzewa u siebie zakażenie, powinna zadzwonić pod specjalny numer (800 190 590) i w taki sposób zostać zdiagnozowanymi.

Pacjenci nie marnują czasu na podróże do przychodni w ten sposób i nie zarażają innych.

Dzięki teleporadzie medycznej można uzyskać:

  1. zalecenia,
  2. e-porady,
  3. e-recepty,
  4. sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność.

Jeżeli chcecie się dowiedzieć czegoś więcej na temat e-recepty, to zapraszam do przeczytania mojego artykułu o obowiązkowej e-recepcie od 2020 r.

Rozwiązania związane z COVID-19

W ostatnim czasie wprowadzono specjalne rozwiązane w związku z koronawirusem w Polsce.

Na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia można przeczytać o tym na czym polega teleporada medyczna.

Na pewno teleporady medyczne dotyczące koronawirusa ułatwiają izolację osób zarażonych oraz ograniczają rozprzestrzenianie się koronawirusa w Polsce. Istotne jest to, że godziny teleporad ustalają POZ. Na stronie NFZ można również znaleźć, które placówki POZ udzielają porad w danym województwie.

Podsumowanie

W dzisiejszym artykule poruszyłem bardzo ważny temat i wyjaśniłem na czym polega teleporada medyczna. W sytuacji kiedy grozi nam rozprzestrzenianie się koronawirusa warto z niej skorzystać.

Na koniec krótkie podsumowanie dzisiejszego artykułu:

  1. Telemedycyna jest formą świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej, które łączą elementy telekomunikacji, informatyki i medycyny.
  2. Teleporada medyczna polega na tym, że badania przeprowadzane są za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności i w ten sam sposób udzielana jest porada medyczna przez lekarza.
  3. Lekarz musi zidentyfikować pacjenta i prawidłowo ustalić jego tożsamość. Najlepiej na podstawie informacji, które są w dokumentacji medycznej pacjenta.
  4. Teleporada medyczna przyspiesza orzekanie o zdrowiu pacjenta, oszczędza czas, ale warto pamiętać, że nie zawsze jest możliwa do zrealizowania.
  5. Specjalne rozwiązania w związku z koronawirusem (COVID-19) ułatwiają izolację osób zarażonych, a także ograniczają rozprzestrzenianie się wirusa.
  6. Dzięki teleporadzie medycznej można uzyskać: zalecenia, e-porady, e-recepty i sugestie konieczności osobistej wizyty u lekarza.

Jeżeli macie pytania dotyczące prawa medycznego, praw pacjenta lub obsługi podmiotów medycznych, zapraszam do kontaktu.

Podziel się tym wpisem z innymi – niech wiedzą w jaki sposób mogą uzyskać pomoc medyczną bez wychodzenia z domu.

Ostatni napisałem e-book na temat tajemnicy medyczne – zapraszam do zapoznania się.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.